Leasing eller køb af bil

Leasing eller køb af bil ?

At anskaffe sig en ny bil er en stor beslutning. Ikke alene skal man tage stilling til ekstraudgifter, løbende udgifter, hvilket mærke samt mange andre ting, men især skal man overveje hvilken ejerform bilen skal have. Ønsker man at lease eller købe bilen? Der er fordele og ulemper ved begge dele.
Hvis man ønsker fleksibilitet, ikke kender sit kørselsbehov og ikke ved, hvor længe man ønsker at beholde bilen, kan det bedst anbefales at købe bilen, mens det bedre kan anbefales at lease en bil, hvis man ønsker at kende sine udgifter på forhånd og ikke har så store kørselsbehov, men samtidig gerne vil køre rundt i en nyere bil. Det er dog stadig afhængigt af, hvad leasingspriserne er.

I det følgende vil vi gennemgå de vigtigste fordele og ulemper ved hhv. at eje og at lease en bil. Først gennemgår vi dog hvad begreberne indebærer:

At eje en privatbil

Når man ejer en bil, når man har indgået en kontrakt med en bilforhandler om at overtage bilen samt alle de økonomiske forpligtelser ved bilen. Oftest vil man minimum skulle betale 20 % af bilens pris i udbetaling, mens resten finansieres via et billigt billån.

Fordele ved køb af privatbil

  • Når man køber en bil, enten brugt eller ny, ejer man bilen. Selvom bilen taber værdi for hver dag man kører i den, er det et aktiv, og den bliver billigere at køre i dag for dag. Hvis man en dag ønsker at sælge den, kan den hurtigt omsættes til penge.
  • Man kan køre så mange kilometer, som man ønsker. I en leasingkontrakt er det præcist specificeret hvor mange kilometer der må køres, og det sætter en begrænsning for hvor meget spontan kørsel der er plads til. I en egen bil kan man køre så meget man ønsker.
  • Du betaler til noget. At eje frem for at leje giver en tilfredsstillelse, fordi man afdrager på noget der reelt tilhører en i stedet for bare “at leje”.
  • Ved brugte biler er det ofte muligt at forhandle en rabat. Som nævnt ovenfor mister en bil hurtigt værdi, og det er derfor ofte muligt at forhandle sig frem til en god aftale med brugte biler. Se også hvornår det er bedst at købe en brugt bil her.

Ulemper ved køb af privatbil

  • Man skal selv holde alle udgifter til service, forsikring, brændstof, vedligeholdelse og værkstedsregninger. En ældre bil kræver typisk flere ture til værkstedet, mens en nyere bil har en højere forbrug af benzin, men det er under alle omstændigheder dyrt at skulle dække alle udgifter til en bil hver måned.
  • En ny bil mister hurtigt værdi. Man mister allerede omkring 20 % af bilens værdi ved at køre den fra bilforhandleren. Siden da fortsætter den med at falde i værdi, omend langsommere end i starten. Man vil aldrig kunne få det samme for den, som man har givet for den efter nogle års kørsel.

Leasing af bil

Det er både muligt at lease en bil til erhvervs- og privatforhold. Her fokuseres på privatleasing, og derfor refereres der i det følgende til det blot som leasing. Man lejer bilen gennem leasingselskabet i stedet for at købe den. Først betales en førstegangsydelse og derefter en fastmånedlig ydelse. Selskabet skal oplyse de samlede omkostninger for hele perioden ved kontraktindgåelse og om der evt. skal tilkøbes forsikringer eller andet. Samtidig er det fastlagt, hvem der må køre i bilen samt hvor mange kilometer der må køres over hele leasingsperioden.

Fordele ved leasing af privatbil

  • Der skal ikke lånes penge. At slippe for at betale dyre renter på et billån er en fordel i forhold til ens gældsfaktor og kreditværdighed. Leasingsvirksomheden foretager heller ikke kreditværdighedstjek.
  • Der tabes ingen værdi. Ved privatleasing af bilen skal man ikke gøre sig overvejelser omkring hvad salgsprisen bliver, når man skal af med bilen igen. I forbindelse med at have en bil, er værditabet oftest den allerstørste udgift. Det er i forvejen meget svært at forudsige, hvor meget værdi bilen vil miste, men det vil især afhænge af, hvor længe man har den og hvilke nye modeller der er kommet på markedet i mellemtiden. Det er derfor muligt at lave et overslag over det forventede tab ud fra biltype, mærke, antal forventede kørte kilometer og bilens alder. Tabet er i hvert fald stort, men med leasing undgår man tab fuldstændigt.
  • Mulighed for rabatter. Leasingselskaber indkøber ofte store partier af biler, hvilket giver gode muligheder for at forhandle sig frem til gode rabatter og vilkår.
  • Leasingselskabet betaler ikke fuld registreringsafgift: En stor udgift ved at købe bil i Danmark er registreringsafgiften. Ved leasing betaler selskabet dette, og det skal vel og mærke kun betale for den tid som leasingskontrakten løber. De lavere omkostninger kommer leaseren til gode i form af lavere leasingspriser.
  • Ingen reparationsudgifter for dig. Hvis bilen går i stykker, er det selskabet som skal udbedre skaderne, så man undgår værkstedsregninger. Dog er der ved køb af bil også dækning i garantiperioden fra bilselskabet, som oftest er 2 år, men det findes også med helt op til 7 år.
  • Lavere startbetaling. Ved privatleasing kræves der typisk en udbetaling på 5-10 %, mens det ved et almindeligt bilkøb er 20 %, og resten finansieres via lån. Det er derfor langt billigere at anskaffe sig en leasingsbil end en ejerbil.
  • Bilen er ny. En standardleasingsaftale er 3 år, så man vil oftere udskifte sin bil, end hvis man ejer den. Det er altid dejligt at køre rundt i en nyere bil, og dertil taber en ejerbil værdi hver dag man kører rundt i den.

Ulemper ved leasing af privatbil

  • Bilen er nyere. Som nævnt er det dejligt at køre i en ny bil, men det er også en økonomisk ulempe, da det er dyrere end en brugt bil. Ved privatleasing kan man ikke vælge mellem en ny og en brugt bil, mens man med en egen bil kan bestemme sig for at beholde den lidt længere. Det kan typisk være en god ide at beholde den et par år ekstra, hvor værditabet ikke er så stort som i de første par år. Dertil er det også muligt at vælge en brugt bil, hvis man køber i stedet for at lease den, og så har den typisk mistet en stor del af sin værdi, da den er blevet et par år.
  • Det koster alligevel penge. Selvom leasing under ovennævnte betingelser er billigere end at købe en bil, kommer man ikke udenom at leasingsvirksomheden også er et selskab der er sat i verden for at tjene penge. Det er derfor også nødvendigt med en vis form for fortjeneste for dem. Lige meget hvilken ejerform man vælger, er det ikke billigt at have bil. Men man kan prøve at forhandle prisen, selvom privatleasingsaftaler markedsføres som en definitiv pris. Det anbefales også at sammenligne tilbud fra forskellige selskaber for at udvælge det bedste.
  • Sværere og mindre fleksibilitet ved at skifte bil. Selvom man indgår en 3-årig kontrakt, er det muligt at komme næsten omkostningsfrit ud af en leasingskontrakt efter blot 1 år. Her mister man førstegangsbetalingen. Hvis man selv ejer bilen, kan man skille sig af med den, når man vil. Dog er flere og flere leasingsselskaber begyndt at udbyde aftaler med lavere førstegangsydelser, så ulempen for leaseren bliver mindre ved at opsige aftalen tidligere.
  • Man skal være meget bevidst om og kende sit kørselsbehov, før man indgår kontrakten. Der skal i leasingkontrakten specificeres, hvor mange kilometer der forventes at skulle køres. Det er derfor essentielt, at der i løbet af leasingkontrakten ikke forventes store ændringer i forhold til kørselsbehov, og det kan være svært at se flere år ud i fremtiden. Hvis man overskrider det aftalte antal kilometer, bliver de ekstra kilometer relativt meget dyrere. Det er dog muligt at få en sikkerhedsmargin indbygget i kontrakten, så der er ekstra kilometer at køre på, hvis det skulle blive nødvendigt, hvilket giver en øget fleksibilitet.

Hvorvidt det er bedst at eje eller lease en bil, afhænger meget af den konkrete situation. Man skal tage højde for mange ting, når man privatleaser en bil i stedet for at købe den. Selvom det ser billigere og enklere ud på papiret, er virkeligheden ofte langt mere kompleks, og man skal virkelig overveje om man ønsker at lægge sig fast på meget fastlagte kørselsbehov eller om man ønsker frihed og betaler det tilsvarende ekstra for det.
Husk også at læse alt hvad der står skrevet med småt i leasingskontrakten. Man er ikke fri som ved en egen bil, og hvis ikke alle punkter bliver overholdt til punkt og prikke, bliver det dyrt. Hvis man påtænker at beholde bilen i 4-6 år, bør man overveje at købe i stedet for at lease, da det ofte vil være mere fordelagtigt. Ved en kort periode kan det ikke betale sig at sælge en forholdsvis ny ejerbil, da den allerede har mistet meget af sin værdi, men stadig har en god værdi. Hvis man sammenligner økonomisk kan det bedst betale sig at købe en bil, hvis man påtænker at beholde den i 5 år eller mere. Hvis man lever et foranderligt liv, kan det ikke anbefales at lease en bil, da leasing kun anbefales til folk med meget stabile liv uden de store udsving.
Der er dermed både argumenter for at købe og at lease. Hvis man ønsker at kende sine udgifter på forhånd, lever et stabilt liv og gerne vil køre rundt i en ny bil, kan leasing være en god ide. Hvis man derimod ønsker økonomisk og praktisk fleksibilitet, vil det være en god ide med en egen bil.