Hvad er kundeklubber i virkeligheden værd ?

Over 75% af alle voksne danskere er medlem af minimum en kundeklub, dvs. de optjener point og får fordele i en bestemt forretning eller butikskæde pga. loyalitet – man bliver behandlet som en rigtig VIP, men er kundeklubben virkelig så meget værd? Vi giver dig nu den ultimative indføring til at blive klogere på kundeklubber, både hvor meget du kan spare og hvad du skal være opmærksom på.

Hvad er en kundeklub?

Butikker og butikskæder skelner med kundeklub mellem medlemmer og ikke-medlemmer. Medlemmer får adgang til tilbud og andre fordele i butikken eller forretningskæden. Det kan være i form af tilbud på varer og ydelser, mens andre kører med et pointsystem som så kan indløses for varer eller penge.

Hvor får man mest for sine point?

Med udgangspunkt i danskernes gennemsnitlige forbrug på mad, tøj, legetøj og personlig pleje giver nedenstående et overblik over det gennemsnitlige forbrug, og hvor meget man vil kunne spare med medlemskab i en kundeklub:

Mad: 25.000 kr.

Med udgangspunkt i kundeklubber som Coop, Føtex og lignende vil man med ovenstående årlige forbrug kunne spare knap 0,8% af sit forbrug op, dvs. omkring 200 kr.

Tøj: 8.500 kr.

Med udgangspunkt i kundeklubber som H&M og Vero Moda vil man med udgangspunkt i ovenstående forbrug kunne spare omkring 2,5% op, dvs. omkring 200 kr.

Legetøj: 2.200 kr.

Med udgangspunkt i en kundeklub som BR Legetøj vil man med ovenstående årlige forbrug kunne spare omkring 3,5%, dvs. omkring 50 kr.

Personlig pleje: 3.200 kr.

Med udgangspunkt i en kundeklub som Matas vil man med ovenstående årlige forbrug kunne spare omkring 2,5%, dvs. omkring 70 kr.

Med andre ord kræver kundeklubber meget stor loyalitet, før det virkelig kan betale sig, så med et gennemsnitligt forbrug vil man ikke for alvor kunne få mærkbare besparelser eller andre goder. Gennemfører man alle sine indkøb samme sted, risikerer man også at gå glip af andre gode tilbud hos konkurrenterne, og mange kundeklubber er ligeledes begrænset til én forretning.

Hvordan betales for medlemskabet?

Selvom medlemskab af kundeklubber er og skal være gratis og frivilligt for kunden, får butikkerne alligevel noget ud af det. Dog betaler man i form af personlige oplysninger, som man med sit samtykke accepterer at virksomheden bruger, da de er guld værd for dem. Og det er ofte mange og meget personlige oplysninger om både en selv og ens købeadfærd.

Disse oplysninger udmønstrer sig i konkret viden, der så kan bruges til at målrette markedsføringen meget præcist og dermed få størst udbytte, at gøre brugeroplevelsen endnu bedre samt opdage nye trends. Man kan altid på virksomhedens hjemmeside læse, hvilke data der afgives.Man skal aldrig lade sig tvinge til medlemskab eller føle sig presset til personalet i forretningen til at blive medlem, og betingelserne skal fremgå klart og tydeligt i kontrakten. Ud over at medlemskabet skal være gratis, skal betingelserne for optjente bonuspoint/rabatter skal anvendes.

Se alle artikler om lån →