De bedste tips til flexleasing

Flexleasing er en form for billeasing, som betyder at bilens afgifter betales i rater i de måneder, hvor man bruger bilen.  Man betaler altså ikke den fulde registreringsafgift med det samme, men i stedet betales det i rater i de perioder, hvor man bruger bilen. Raterne afhænger af registreringsafgiften samt af bilens alder. Det kan give store besparelser på dyre og/eller specielle biler. Nedenfor ses en oversigt over periodeafgiftssatserne i forhold til bilens alder ud fra første registreringsdato:

0-3 måneder: 2 % registreringsafgift

3-36 måneder: 1% registreringsafgift

Over 36 måneder: 0.5% registreringsafgift

Leasingselskabet har altså ejendomsret over bilen, og leasingstager har så brugsret til selvsamme bil. Leasingtager har med denne form for leasing en større risiko for tab, der til gengæld opvejes af en mindre betaling end ved operationel leasing. Selvom det kan virke som en fantastisk og billig løsning, skal man stadig tænke sig om. Især er der fire ting man skal overveje samt undersøge.

  1. Det mest kritiske ved flexleasing er restværdien/scapværdien, som er bilens pris når leasingperioden er slut. Denne pris er uden registreringsafgift, da der jo kun betales afgift af de perioder hvor man bruger bilen. Konkret betyder det at når bilen skal afleveres tilbage, skal man som leasingstager betale differencen mellem restværdien på leasingkontrakten og prisens reelle salgsværdi. F.eks. vil man skulle betale 30.000 kr., hvis scrapværdien er 180.000 kr., men bilen kun kan sælges for 150.000 kr. efter endt kontrakt. I yderste tilfælde kan det altså komme til at koste mange tusinde kroner at aflevere bilen tilbage, som også bør lægges til de løbende omkostninger ved leasingen. Dog dækker førstegangsydelsen også en del af tabet, som man så betaler for med det samme.
  2. Når leasingperioden er afsluttet, er man forpligtet til at købe bilen, medmindre man kan finde en anden køber til den. I mange leasingkontrakter vil leasingstageren blive pålagt at finde en ny køber til bilen efter endt kontrakt. Da markedet for biler uden afgift i Danmark er forholdsvist begrænset, kan det derfor blive en svær opgave. Der skal enten findes en bilforhandler der enten kan sælge eller lease bilen, eller en privatperson der ønsker en flexleasingkontrakt. Enkelte udbydere tilbyder dog også at købe bilen tilbage efter endt kontrakt. For at få den mest favorable aftale vil det dog skulle aftales på forhånd og fremgå af kontrakten. Kommer man først tilbage med en brugt bil, vil man ofte ikke være i en god forhandlingsposition til at få en god pris.
  3. Mange leasingkontrakter vil leasingtageren blive pålagt at stå for alle udgifter til reparation og vedligeholdelse. I langt de fleste tilfælde vil man kunne tegne en servicekontrakt og derigennem minimere risikoen for uforudsete serviceudgifter, men med flexleasing skal man generelt selv stå for det hele, modsat almindelig leasing af bil hvor leasingvirksomheden står for alt.
  4. I sjældne tilfælde går leasingselskabet konkurs, og det kan blive særligt dyrt ved finansiel leasing, da man så med al sandsynlighed mister den dyre førstegangsydelse, da man blot kan stille sig i køen af kreditorer i konkursboet. Det er derfor vigtigt at vælge en god og anerkendt virksomhed for at mindske risikoen for konkurs.

Der kan dermed observeres følgende fordele og ulemper ved flexleasing:

Fordele:

  • Man skal ikke betale den sædvanlige registreringsafgift på 150%, men derimod mellem 0.5-2% afhængigt af bilens alder.
  • Der bindes færre penge i bilen end ved et køb.
  • Man har mulighed for at skifte mellem flere dyre køretøjer, f.eks. en sportsvogn om sommeren og en dyr firehjulstrækker om vinteren.
  • Da der ikke er registreringsafgift, er værditabet på bilen mindre end ved at eje den
  • Forsikringen bliver billigere end ved at købe bilen, da den blot skal forsikres for bilens værdi. Dog vil man stadig hæfte for tyveri og skader, hvis man ikke har en kaskoforsikring.
  • Da der ikke er registreringsafgift, vil det være nemmere at sælge bilen videre, evt. Til en køber i udlandet.
  • En leasingkontrakt kan normalt opsiges med 2 måneders varsel fra begge parters side. Blot skal man som leasingstager have fundet en aftager til bilen.

Ulemper:

  • Når man ikke ønsker at have bilen længere, skal man selv finde en aftager til bilen. Hvis det ikke lykkedes, hænger man på bilen.

Læs også her om fordele og ulemper ved alm. leasing og at eje en bil.

Konkluderende kan det siges at flexleasing kan være en god ide, men at denne løsning kræver mere opmærksomhed end almindelig leasing. Før kontrakten indgås, skal man læse den meget grundigt igennem og sætte sig ind i, hvad det kræver. Har man først fået en god kontrakt, er flexleasing den billigste måde at få en dyr bil på. Man kan også selv levere bilen som leasingvirksomheden så køber, og derefter leaser selskabet den så til kunden.

Se alle artikler om lån →