De bedste tips til at lære dit barn om økonomi

De bedste tips til at lære dit barn om økonomi

Som forælder har man ansvaret for at opdrage og lære sit barn om verden. En af de ting et barn skal lære er at stå på egne ben og klare sin egen økonomi. Afhængigt af barnets alder skal forældre lære dem om økonomi, og man kan faktisk begynde når barnet er helt lille. Undersøgelser viser, at jo tidligere barnet inddrages i økonomi og lærer om den, jo bedre vil barnet blive til at klare og styre sin økonomi som voksen. Allerede i femårsalderen kan man som forælder begynde at inddrage barnet i økonomi og de daglige økonomiske problemstillinger, så denne guide er fortrinsvist henvendt til forældre med børn i alderen 3-12 år.
Vidste du…
60 % af alle børn i alderen 3-12 år får lommepenge
25% af alle forældre med børn i den nævnte alder har aldrig talt med barnet om økonomi og økonomisk ansvarlighed
42% af den ovennævnte forældre gør det kun en enkelt gang årligt eller meget sjældent.

Lommepenge

At give barnet lommepenge lærer barnet, at der ikke er ubegrænsede midler til rådighed. En stor del af privatøkonomi handler om at spare op til de ting man ønsker sig. Ved at give barnet ansvar for at holde hus med egne lommepenge, kan det meget tidligt lære dem at spare op til ting de ønsker sig. Her kan man med fordel lade barnet spare op til noget det kan få inden for en forholdsvis kort periode for derigennem at give dem en succesoplevelse. Undervejs i processen er det vigtigt at rose barnet og holde det til ilden med tanken på det opsparede mål. Hvis de vælger at klatte lommepengene væk, vil de hurtigt lære at de ikke kan få de ting de ønsker sig. Det er dog vigtigt at kunne sige nej til barnet, når det har brugt sine penge. Til lidt større børn kan det også være en ide at give dem opgaver i hjemmet, som de så får penge for. Nogle forældre mener ikke at det er en god ide, mens andre synes det er en glimrende måde at lære børnene at yde før man kan nyde. Dette er naturligvis en vurderingssag, om man synes børn skal have lommepenge, eller om de skal yde noget for dem og om de eventuelt skal have mulighed for at tjene flere penge ved at påtage sig et større ansvar.

Vær en rollemodel – ikke en økonomisk prædiker

Man kan prædike nok så meget fornuftig økonomisk adfærd, men barnet lægger mærke til hvad forældrene gør, ikke hvad de siger. Undgå at svinge dankortet igennem hele tiden og undgå at hive varer ned fra hylderne. Ens egne faktiske vaner smitter af på barnet, ikke fine ord og lange prædikener. Nøglen til en god økonomi er at kunne udsætte sine behov – dvs. minimere og helst undgå impulskøb og ikke bruge flere penge end man reelt har. Selvom børn kan have svært ved at udsætte sine behov, kan de sagtens lære det. Her kommer igen forældrerollen ind i billedet, hvor man kan lære dem at man skal opgive noget for at få råd til noget større.

Betalingskort vs. Kontanter

Ved kun at bruge dankort tror barnet, at der findes en uendelig strøm af penge, da de ikke ser noget forsvinde. Ved at vise dem og betale med rigtige mønter og sedler får de en fornemmelse af, hvad ting koster. Allerede i børnehavealderen kan man lære børn, hvor mange kroner 2 50-ører er, hvor mange 1-kroner der er i 1 10-krone. Er barnet lidt ældre, kan det med fordel få et Visa Junior kort, så de kan lære at kortet ikke er gratis og at penge er digitale.

Lær barnet at tjene penge

I takt med at barnet bliver ældre, vil det blive for gammelt til både tøj og gammelt legetøj. Disse ting kan sælges på et loppemarked, og herigennem lærer barnet at passe på sine ting, da det rent faktisk har en værdi og så se, hvad der skal sælges for at få de nye ting det ønsker sig. Selvom børn ikke er gamle nok til at investere, kan det alligevel være en ide at lære dem om det. F.eks. kan man plante frugter og grøntsager, hvis afkast man senere kan plukke. For lidt ældre børn kan man lære dem grundlæggende begreber som aktier, der jo er en lille del af et firma, men som bliver større og dermed mere værd, jo bedre det går firmaet.
Sund fornuft
Børn og også ofte mange voksne tror ofte, at de har brug for alt hvad de ønsker sig. Men der er stor forskel på, hvad man blot ønsker sig og hvad man reelt har brug for. Herigennem kan man lære barnet, at behøver at købe alt, hvad man ønsker sig og får øje på.

Lær med leg

Især mindre børn lærer meget gennem leg. Her kan man inddrage forskellige værktøjer. Bl.a. har SparNord lavet en app ved navn ”Småpenge” til børn i børnehavealderen. Herigennem får børn en fornemmelse af, hvordan penge fungerer, og hvad ting koster. For børn på 5 år og opefter har Danske Bank lavet et spil ”Pengeby”, hvor man skal udføre arbejde såsom pakkesortering, samle frugt på plantager og lignende opgaver som man så får løn for. Denne løn kan så bruges på tøj, legetøj og tidsrejser. Udover at lære at arbejde for pengene lærer børnene også at ligge et budget samt hvad det betyder at bruge penge. Det er derfor afgørende for et senere økonomisk fundament at kommunikere fornuftigt til barnet om økonomi. Her skal læres mere konkret end ved voksne. Som allerede nævnt kan det bedre betale sig at bruge konkrete eksempler i hverdagen såsom hvad man kan få for 5, 10, 20 eller 50 kr og hvad mælk og rugbrød koster i stedet for at komme med lange teoretiske forklaringer om mulighederne for at finde en billig husleje. Her kan det også være en god ide at tage barnet med ud at handle. Her kan barnet lære hvorfor der er prisforskelle på varer som mælk, brød og brød. Man kan også give barnet ansvar for sin del af huskesedlen, hvor det så lærer hvor meget man kan få for et bestemt beløb.

Se alle artikler om lån →